GY. I. K.

 

 


Nos, először úgy gondoltam, hogy az xwikin található FAQ-t egy az egyben lefordítom, és úgy teszem közkinccsé. Amiért megváltoztattam az elhatározásomat, az az, hogy se nem vagyok műfordító, hogy az eredeti - időnként szleng - szöveghűséget követni tudjam, másfelöl pedig sok amerikai specifikus dolog is van benne, ami minket annyira talán nem érdekel (pl. az amerikai beszerzési források és árak). Ezért egy kivonatos verzió született, abszolút szubjektív alapon.


- Kérdés: Mi az a "fixi"?
- Válasz: Ez egy olyan kerékpár, ahol a hátsó fogaskerék szabadonfutó mechanika (közkedvelt nevén racsni) nélkül van rögzítve a hátsó kerékagyhoz. Ennek következtében ahogy a hajtókar forog, úgy forog a hátsó kerék is.

- Kérdés: Mi a különbség a "fixed gear" (fix áttételes) és a "fixed wheel" (fix kerekes) bicikli között?
- Válasz: A fix áttételes, az olyan egysebességű kerékpár, aminek van szabadonfutó szerkezete. Közkedvelt a montisok közt - de Mo-n városban is gyakori. A fix kerekesnek viszont nincs racsnija. Ezeket a kifejezéseket így szinte senki nem használja, mert a fix kerekest általánban "fixi"-nek, a fix áttételest pedig egysebességesnek hívjuk.

Innentől kezdve csak a fixire összpontosítunk.

- Kérdés: Mi történik, ha megállítod a pedálozást?
- Válasz: Jobb, ha nem teszed! Kapj észbe, hogy visszanyerd az irányítást a géped fölött, különben egy hatalmas esés élményével lehetsz gazdagabb.

- Kérdés: Jobb-e, vagy rosszabb a térdednek a fixi, a váltós biciklihez képest?
- Válasz: Azt mondják, általában rosszabb, de ez egyéntől is függ. Valaki azt írja, hogy kevesebb gondja van a térdével, mióta fixizik, de hozzáteszi, hogy ehhez két féket használ, és kerüli az ellenpedálozással történő lassítást. Egy másik vélemény szerint új típusú fájdalmak keletkezhetnek az új fajta pedálozási technikától; a lábfék többet kíván a szervezettől. A fixire érdemes fokozatosan átállni - ez a tanács.

- Kérdés: Túl öreg vagyok a fixihez?
- Válasz: Általános orvosi javaslat, hogy 40 felett óvatosan kezdj, és fokozatosan terheld a szervezeted. Egyébként amíg képes vagy nyomni a pedált, addig nincs felső korhatár.

- Kérdés: Hogy tanuljak meg egyhelyben állni, illetve hátrafelé haladni?
- Válasz: A hátrafelé haladás a cirkuszba való, nem az úttestre. Az egyhelyben állást az alábbi linken leírtak alapján lehet elsajátítani, ami hasznos lehet pl. a piros lámpánál. link

- Kérdés: Hogy lehet fixivel ugratni?
- Válasz: Ugyanúgy, mint más biciklivel: nehezedj előre, és lendülj hátra. Csak ne hagyd abba a pedálozást!

- Kérdés: Hogy számoljam ki az áttételt (collban)?
- Válasz: A szokás az, hogy a fixik áttételét collban adják meg. Ez egy áttétel nélkül hajtott kerék méretével egyezik meg, pl. direkt hajtod a kereket, mint ez:

Kiszámolása: az aktuális kerékméret szorozva lánckerék fogaival, és ez osztva a fogaskerék fogaival. Pontosabb számításhoz belekalkulálhatod a gumi méretét is, de ez elhanyagolható, és nem szokás.
Pl.: 27''-os kerék x 45 fog (lánckerék) / 15 fog (hátsó fogaskerék) = 81''

- Kérdés: Mekkora az ésszerű áttételi arány az utcai fixihez?
- Válasz: 66-75 nyáron, 63-65 télen, de függ a tereptől, a kitartástól és a súlyodtól is.

- Kérdés: Mekkora az ésszerű áttételi arány a terep fixihez?
- Válasz: Természetesen kisebb, mint az utcain. A terepfixisek bűvös száma a 63, ami egyébként jó kompromisszum az erős emelkedő nélküli vegyes útviszonyokhoz.

- Kérdés: Mi történik, ha leugrik a lánc?
- Válasz: Több eset lehetséges: ha hátul ugrik le, és kifelé esik, nincs komoly baj. Viszont ha beesik, akkor valószínűleg beszorul a fogaskerék és a küllők közé. A kerék beáll, és ha elég gyorsan mentél, akkor valószínűleg valami el fog törni - vagy a lánc, vagy a váz. Ha szerencsés vagy, csak a gumi szakad darabokra a nagy farolásban. Ezért sokan nem használnak rögzítő gyűrűt - így van esélye kicsavarodni és letekeredni a fogaskeréknek az agyról, mielőtt valami komoly sérülés történne.
Ha a lánc elöl ugrik le, az átvitel leáll, a lánc összegubancolódik, és le fog ugrani hátul is - remélhetőleg kívülre. Ha elöl kifelé esik a lánc, a pedál felkaphatja, aminek szintén törés lehet a vége.
A lánc leugrását a legjobb elkerülni. Ennek érdekében gyakran ellenőrizd a lánc feszességét!

- Kérdés: Szükségem van zárógyűrűre?
- Válasz: Attól függ. Normális kerékpározásnál nem feltétlen, mert a forgatónyomaték eléggé erősen rászorítja a fogaskereket az agyra. Egyébként, ha skid megállást használsz, vagy sokat terepezel, szükséges lehet.

- Kérdés: Miért fontos az egyenes vonalvezetésű lánc?
- Válasz: A láncnak olyan egyenesen kell futnia a lánckerék és a fogaskerék között, amennyire csak lehetséges. Így elkerülöd a lánc leugrását, és még a zajszintet is csökkenti (na meg természetesen energia sem vész el ).

- Kérdés: Hogyan állítsam be a láncvonalat?
- Válasz: Állítsd a hajtómű szélességét és/vagy a méretét, ha lehet. Beállítás történhet a fogaskerék átfordításával is.

- Kérdés: Milyen feszes legyen a láncom?
- Válasz: Kb 5 mm kitérés a legfeszesebb ponton. Mivel a feszesség általában nem konstans a hajtás alatt, ezért kisebb eltérések lehetnek.

- Kérdés: Mi a jobb? A nagyobb lánckerék/nagyobb fogaskerék, vagy a kisebb lánckerék/kisebb fogaskerék kombináció?
- Válasz: A nagy/nagy jobb húzást ad és emiatt kevesebb átviteli veszteséget. A kis/kis nagyobb áttétel arány különbözetet tesz lehetővé a kerék megfordításával (ha mindkét oldalon van fogaskerék; a legtöbb váz papucshossza lehetővé tesz 4 fog különbséget azonos lánchosszúság mellett).

- Kérdés: Mennyivel kell a kereket mozgatnom a papucsban, ha változtatom a fogaskerék méretét?
- Válasz: Minden 1 fog növelése/csökkentése a fogaskeréken (vagy a lánckeréken), a hátsó tengely 1/8 inch = 3.2 mm eltolása szükséges a papucsban.

- Kérdés: Milyen speciális dolgokra figyeljek?
- Válasz: Soha ne hagyd abba a pedálozást. Ha kinyújtod a lábad a pedál felső pontján, a skót rönkvetőket meghazudtoló dobás lesz az eredménye. Éles kanyarban legyél óvatos. Ha a pedál a földdel ütközik, egy pillanatra felemelkedik a hátsó kerék, és dugóhúzó szerű mozgással nagyot esel. Figyelj az útszegélyre. Ha a pedál ütközik a szegéllyel, a bicaj kidob. Terepen ne menj szűk keréknyomban. Mindkét oldalon leérhet a földre a pedál, szintén esés a vége. A cipőfűző és nadrágszár (esetleg szoknyaszél, vagy szári :-)) általános kerékpáros veszélyforrás, tessék betűrni, illetve összecsiptetni!

- Kérdés: Tudok-e váltható fixi/racsnis hajtást csinálni?
- Válasz: Kettős hajtást a 80-as években gyártottak. Egy kallantyúval lehetett átváltani a két üzemmód között. Nem mindig kapcsolt rendesen, a spontán váltásnak is nagy volt az esélye, és ötsebességes agyra tervezték. Jobb ötlet a kétoldalas fixi agy egyik oldalára egysebességes racsnit tenni.

- Kérdés: Használhatok fixit hátsó tárcsafékkel?
- Válasz: Igen. Létezik tárcsafékes fixi agy. Viszont a vázadnak is alkalmasnak kell lennie a tárcsafékhez (fékpofa tartók, illetve nem létezik tárcsafék-kompatibilis excentrikus agy, ami a függőleges papucshoz kellene).

- Kérdés: Mi az a fantom-fogaskerék?
- Válasz: Ez egy extra fogaskerék, ami semmihez sincs rögzítve és csak a lánc tartja a helyén. A fogaskerék és a lánckerék között van, és a feladata a lánc feszítése az alsó és felső távolság tartásával.

- Kérdés: Hogy tegyem a zárógyűrűt az agyra?
- Válasz: A fixi agyakon két menet található. A fő menet jobbmenetes, és erre csavarjuk a fogaskereket, míg a menet külső része kisebb átmérőjű és balmenetes; erre kerül a zárógyűrű. Mindkettőt erősen meg kell húzni lehetőleg célszerszámmal. Ajánlatos néhány nap múlva ellenőrizni, és újra megszorítani, ha szükséges. Leszedésekor ne feledd, a zárógyűrűt az óra járásának megfelelően tudod lazítani.

- Kérdés: Hogyan csináljak az öreg váltós biciklimből fixit, és mi kell hozzá?
- Válasz: Egy fix hátsó kerék/agy és korrekt méretű hajtómű a lánc megfelelő egyenesfutásához. A többi esztétika és fantázia kérdése.

- Kérdés: A vázam függőleges papucsos. Hogyan csináljak fixit belőle?
- Válasz: Ha nem tudsz használni láncfeszítőt, akkor olyan hosszú láncot kell használni, ami pont az agy és a hajtómű közötti távolság. A megfelelő lánchossz beállításához használhatsz fél-láncszemet is. Létezik excentrikus agy és excentrikus hajtómű is. Esetleg fantom fogaskerék a megoldás.

- Kérdés: Használhatok más méretű agyat, mint a papucs belső mérete?
- Válasz: Bizonyos körülmények között, igen. Adj/távolíts el alátéteket, ha szükséges/lehetséges. Kisebb agy esetén legyen elég hely az alátéteknek a tengelyen. Acél vázakat lehet hajlítani, de az alumínium, vagy carbon vázakat nem ajánlatos.

- Kérdés: Hogy feszítsem a láncom, ha nincs szerszámom?
- Válasz: Fordítsd meg a biciklit. A láncot tedd a lánckerékre és a fogaskerékre, tedd a kereket a papucsba laza lánccal. Rántsd a kereket hátra, azután nyomd a nem-hajtott oldalt (jobbra esik, ha a bicikli mögött állsz) hátra úgy, hogy a kerék jobbra csavarodjon, kb. így: |/|. Húzd meg a jobb oldali csavart, de ne teljesen. Most ragadd meg a kerék elejét, a hajtóműnél, és rántsd balra, hogy a kerék egyenesen álljon a vázban, kb. így: |||. Húzd meg a bal oldali csavart, és utána mindkét csavart teljes erőből. Fordítsd vissza a biciklit, és ellenőrizd a lánc feszességét. Feszesnek kellene lennie, de nem akadályozhatja és állíthatja meg a kerék forgását. Ha mégis túl feszes, ismételd meg a procedúrát, de hagyj egy kis lazaságot, amikor a kerék elejét jobbra rántod.

- Kérdés: Szükséges a hátsó fék?
- Válasz: Ha nem használsz zárógyűrűt, a hátsó fék biztonságosabb, mint a láb-fék. Ha az első fék elromlik, kisegít a hátsó fék, de kisebb hatásfokkal tudsz csak lassítani. Hasznos a terepen és az erős lejtőn, ahol az első kerék befékezése nem célravezető. Hasznos még a sebesség tartására a hosszú ereszkedőkön - ha csak egy féked van, az a felni túlhevüléséhez, vagy fékgyengüléshez vezet.
A hátsó fék elkoptatja a hátsó felnit :-).

- Kérdés:
- Válasz:

- Kérdés:
- Válasz:

Jelenleg itt tartok. Ha valakinek van hozzáfűzni valója vagy pontosítani, esetleg kiegészíteni szeretné a szöveget, írja meg a GYIK-nak megfelelő stílusban, küldje el egy e-mailben, cenzúrázom, majd beillesztem. Az esetleges pontatlanságokért, félrefordításokért, hozzánemértésért nem vállalom a felelősséget. A hiányosságokat időnként - ígérem - pótlom.

  Attila

 

 

Tetejére

 Design: Sucó      

 

 

Kezdőlap

GY.I.K.

Küllőhossz számítása

Képtár

Fórum

Impresszum

 

  Itt ragadnám meg az alkalmat, hogy ha valaki súlyos esszéírási rohamban szenvedne e tárgyban, ne fogja vissza magát, szívesen közlöm a site-on, és még fizetnie sem kell érte ;-)
  Előre is köszönöm!

 


 


Kezdőlap |  GY.I.K. |  Küllőhossz számítása |  Képtár |  Fórum |  Impresszum |